BMW X6 från 2014
BMW X6 är från början baserad på storebror BMW X5. Det här gör att delar av interiören liknar den i BMW X5 och kan kännas något daterad. Stor, stark och säker är dock tre ord som motorjournalister använder sig av för att beskriva BMW X6.
Förvaringen runtom i kupén är utmärkt med stora dörrfack och bra skrymslen, såsom på mittkonsolen. Rymligheten i baksätet är dock inte alls lika bra. Även om det finns ordentligt med både knä- och fotutrymme är huvudutrymmet begränsat av det sluttande taket. Motorjournalister framhåller att det nästan är omöjligt att sitta i mittensätet på grund av detta.
Bagageutrymmet följer på samma tema och är inte lika stort som det hos konkurrenter. Med sätena fällda blir det något bättre men det är fortfarande förhållandevis litet.
Tekniska detaljer
BMW X6 är en välutrustad bil. Bland annat kommer backsensorer, en stor infotainmentdisplay och satellitnavigering som standard. Infotainmentsystemet är avancerat men användarvänligt och styrs med lätthet av BMWs iDrive, som är en ratt på mittkonsolen.
Motoralternativ
Bensin: xDrive35i (306 hk), xDrive50i (450 hk)
Diesel: M50d (381 hk), xDrive30d (258 hk), xDrive40d (313 hk)
Körupplevelsen
Testförare framhåller BMW X6 som en riktigt rolig bil att köra. Den engagerar sin förare och svarar snabbt även på mindre justeringar. BMW X6 ligger fint i alla kurvor och har ett rejält väggrepp. Styrningen är rapp och följsam samtidigt som fjädringen är mjuk och bekväm.
Samtidigt som BMW X6 kör riktigt bra på vägar är den inte lika bra i terräng. Testförare menar att detta blir särskilt tydligt i jämförelse med Range Rover Sport. Trots att BMW X6 är en stor SUV är sikten bakåt inte alls särskilt bra.
Helhetsintrycket
BMW X6 är en hyllad bil av testförare vad gäller köregenskaper och design. Men när det kommer till praktikaliteten är flera av X6ans rivaler ett bättre val.