
Ford Focus från 2012
Ford Focus introducerades för första gången 1998 och har genom åren funnits i flera utföranden. 2011 introducerades tredje generationen. Focusen har sedan dess uppdaterats och fick bland annat ett mer utvecklat säkerhetssystem och en uppfräschad exteriör.
Tekniska detaljer
Instrumentbrädan känns enligt en del experter något daterad. I grundvarianten är skärmen mycket liten och bland annat Carwow råder köpare att undvika den. Den något dyrare infotainmentskärmen är i färg och större men inte särskilt bra jämfört med konkurrenterna. Systemet är långsamt och inte särskilt enkelt att förstå eller använda.
Focus har rankat bra i internationella säkerhetstest och kommer med flera välfungerande säkerhetssystem.
Motoralternativ
Bensin: 1.0T EcoBoost (100 hk), 1.0T EcoBoost (125 hk), 1.5T EcoBoost (150 hk), 1.5T EcoBoost (180 hk), 2.0T EcoBoost (250 hk), 2.3T EcoBoost (350 hk),
Diesel: 1.5 TDCi (96 hk), 1.5 TDCi Econetic (105 hk), 1.5 TDCi (120 hk), 1.0 TDCi (150 hk), 2.0 TDCi (180 hk).
Alternativa drivmedel: 1.6 TI-VCT (120 hk).
Karossalternativ
5 dörrars
Kombi
Körupplevelsen
Focus är en av de roligaste bilar i sin klass att köra, menar KelleyBlueBook. Det tack vare att Focusen kombinerar bekväm körning med riktigt bra och dynamisk styrning.
När Focusen uppdaterades blev fjädringen förbättrad och styrningen än mer följsam, vilket gjorde att Focusen nu kan ta kurvor bättre och känns sportigare, menar Carbuyer.
Carwow påpekar att oavsett vilken modell man väljer så får man en komfortabel bil. Baksätet är inte särskilt rymligt men sätena är väldigt bekväma, i framsätet har sätena en sportig känsla.
Helhetsintrycket
Tredje generationens Focus anses av många vara både komfortabel och rolig att köra. Den är tystgående och har många teknikfunktioner som kan väljas till. Dess baklucka och baksäte är i det minsta laget, motorjournalister har därav påpekat att den inte är särskilt passande för familjer med små barn. Istället rekommenderas den för par eller familjer med barn som inte behöver barnstol.