
Honda Civic från 2016
Vi är redan inne på 10e generationen Honda Civic. Den kommer som två modeller: 5-dörrar eller 4-dörrar.
I 10e generationens Honda Civic sitter man lite lägre än i den 9e generationen, vilket ger en något sportigare känsla. Även temat i interiören är sportigare. Mittkonsolen är hög och omsluter nästan föraren, panelen ger en sportig känsla och den kommer med styvare fjädring – om man vill.
Interiören är generellt sett av hög kvalitet. Dessutom finns det flera gömda skrymslen för förvaring runtom i bilen. Baksätet är rymligt för både knän och fötter men när det kommer till huvudet får det knappt plats om du är lång. De små rutorna i bak gör också så att det känns mindre än vad det är.
Sätena är dock sköna och mjuka att sitta i, även i längre perioder. Bagageutrymmet har stor volym och sätena är fällbara som standard.
Tekniska detaljer
En sak är säker, ingen köper Honda Civic för de tekniska detaljerna. Däremot har den 10e generationens Honda Civic en del bra saker att erbjuda. Som standard kommer bland annat parkeringssensorer, farthållare, bluetooth, filhållningsassistent och autobroms, varav de två sistnämnda kan stängas av.
Med en uppgradering kommer en 5-tums infotainmentdisplay. Den är helt okej, har bra ljusstyrka och är hyfsat följsam. Det är inte den bästa på marknaden och är inte särskilt användarvänlig, men den är okej.
Backkameran, däremot, är inte okej. En biljournalist menar att upplösningen är så undermålig att den måste jämföras med ett tv-spel från 1990-talet.
Ljudsystemet är desto bättre, med 11 högtalare för ordentligt surroundljud.
Motoralternativ
4-dörrar
Bensin: 1.5 VTEC Turbo (182 hk)
5-dörrar
Bensin: 1.0 VTEC Turbo (129 hk), 1.5 VTEC Turbo (182 hk)
Diesel: 1.6 i-DTEC (120 hk)
Körupplevelsen
Honda Civic är bekväm att köra. Den hanterar grupp och gropar perfekt med utmärkt, elektronisk fjädring. Den är lätt att manövrera, växla och styrningen är både följsam och precis. Tyvärr känner du inte vägen lika bra genom ratten som i andra, mer sportiga, bilar i samma klass. Bromsarna hyllas dock.
Honda Civic har förvånat flera testförare med hur bra den ligger i kurvor. Det helt otroliga väggreppet kommer från att hjulen som är in mot kurvan bromsas något vilket får bilen att skjuta ut ur kurvan. Den är rolig att köra med 52% styvare fjädring än 9e generationen.
Framrutan är enorm och går långt ner vilket ger riktigt bra sikt. Bakrutan är dock lite liten och till dess nackdel sitter bakrutetorkaren placerad så att den skymmer mer av sikten. Ljuddämpningen i bilen är helt okej men är inte lika tyst som i en Volkswagen Golf.
Helhetsintrycket
Honda Civic är ett bra all-roundalternativ. Den är rolig att köra, har ett praktiskt bagageutrymme och känns sportigare nu, som 10e generationen, än vad den gjort tidigare. Överlag håller den hög kvalitet och även om de tekniska detaljerna inte riktigt har hängt med i utvecklingen så är det en bra bil.