
Hyundai i40 från 2012
Hyundai i40 kom ut på marknaden 2012. 2015 fick den ett facelift med uppdaterade motorer, omarbetad exteriör och ny teknik. i40 har fått bra betyg i test och betraktas som en väldigt bra allround-bil som inte har några större svagheter, men som inte heller är bäst i klassen på grund av sin gamla ålder.
Tekniska detaljer
i40s infotainmentsystem kommer med en 7-tums pekskärm som har bra grafik och som svarar snabbt. Skärmen är placerad så att föraren enkelt kan se den och navigera i systemet utan problem. Satellitnavigationen är även den enkel att använda och se. Men, som Carwow påpekar, så känns systemet något daterat jämfört med konkurrenter.
Att i40 är en säker bil håller experterna med varandra om. Den har fått toppbetyg i krocktest och har de standardsäkerhetsfunktioner som krävs.
Motoralternativ
Bensin: 1.6 GDI (135 hk).
Diesel: 1.7 CRDi (115 hk), 1.7 CRDi (141 hk).
Körupplevelse och komfort
i40 har direkt och korrekt styrning, bra väggrepp och anses överlag bekväm att köra. Fjädringen är väl avvägd och man kan räkna med en mjuk fjärd. i40 anses även ha bra bränsleekonomi. Den är dock inte sportig eller särskilt rolig att köra, men många experter påpekar att det inte spelar särskilt stor roll.
Sätena är sköna i såväl baksäte som framsäte. I baksätet finns gott om benutrymme och huvudutrymme. Enligt experter kan man åka flera vuxna även långa färder utan att behöva kompromissa om bekvämlighet.
Helhetsintrycket
i40 är välutrustad, har stora utrymmen och bra bränsleeffektivitet, den betraktas som en bra allround-bil. Dessutom har den minimalistisk och genomtänkt interiör. Men den är inte lika rolig att köra som exempelvis Ford Mondeo som är mer dynamisk, och en del experter menar att den känns något daterad.