Jaguar XJ från 2009
Den senaste generationen Jaguar XJ andas lyx. Motorjournalister från Carbuyer är särskilt imponerade av interiören som är stilren, minimalistisk och byggd av riktigt hög kvalitet. Det dubbla soltaket och den stora framrutan får bilen att kännas luftig.
Framsätet är bekvämt och har en slags sportig känsla över sig genom den omslutande panelen och mittkonsolen. Baksätet har gott om benutrymme men faller kort på huvudutrymmet. Bagageutrymmet är bra med gott om utrymme men är inte lika bra som det hos Jaguar XJs rivaler.
Tekniska detaljer
Den digitala instrumentbrädan är skarp och högupplöst. Infotainmentskärmen, som är integrerad i panelen, följer på samma tema. Runtom i Jaguar XJ finns olika former av underhållning för passagerarna, något som motorjournalister från Carbuyer är särskilt imponerade av.
Bland annat finns enskilda skärmar för alla passagerare, inklusive den i framsätet som kan använda sig av infotainmentskärmen för att spela upp film samtidigt som föraren kan se, exempelvis, satellitnavigeringen.
Motoralternativ
Bensin: 3.0L V6 S/C 340 (340 hk), 5.0L V8 S/C 550 (550 hk)
Diesel: 2.0L V6 Td 300 (300 hk)
Körupplevelsen
Testförare menar att Jaguar XJ har en slags sportig aura över sig, trots att det inte alls är en sportbil. Detta styrks av styrningen som är precis och rapp samt av bilens rörelser som är kvicka och livliga. Väggreppet är utmärkt och Jaguar XJ ligger riktigt bra i kurvorna utan att kränga.
Jaguar XJ har god ljuddämpning och testförare beskriver körupplevelsen som riktigt bekväm. Samtidigt menar de att den inte är lika bekväm som Mercedes S-Klass, vilket särskilt märks i högre hastigheter och på ojämna vägar.
Helhetsintrycket
På det stora hela är Jaguar XJ en riktigt bra bil med goda köregenskaper och en, enligt motorjournalister, fantastisk design.