
Lexus RX från 2015
Med sin unika design har Lexus RX fjärde generation snabbt tagit över lika många motorjournalisters hjärtan som den krossat dem. Interiören följer delvis på samma tema. Utan att vara lika unik som exteriören påpekar motorjournalister hur den är högkvalitativ och med en ordentlig, gedigen känsla.
Baksätena är rymliga med ordentligt tilltaget fot-, knä- och huvudutrymme. Detta gäller dock inte mittensätet som trots det platta golvet känns något trångt. Baksätena går också att luta tillbaka för en skönare passagerarupplevelse.
Bagageutrymmet är av en praktisk fyrkantig form och är stort, även om andra bilar i samma klass erbjuder större volym.
Tekniska detaljer
Tillgängligt i Lexus RX finns bland annat trådlös laddning för mobilen, en stor infotainmentskärm och automatisk baklucka. Ljudsystemet är också hyllat av testförare.
Ratten som styr Lexus RX infotainmentsystem är dock inte den lättaste att använda. Det hjälps inte heller av att menyn är något svårnavigerad och inte helt enkel att förstå sig på.
Motoralternativ
Elhybrid (bensin & el): Lexus Hybrid Drive (313 hk)
Bensin: 3.5 (263 hk)
Körupplevelsen
Lexus RX är inte en sportig bil men den den är riktigt bekväm. Fjädringen, de otroligt bekväma sätena och den goda ljuddämpningen är tre saker som testförare från bland annat Carwow hyllar. Lexus RX har en slags avslappnad körupplevelse och känsla.
Den fungerar särskilt bra i stadskörning med sin mjuka inbromsning som också laddar batterierna. Sikten är också riktigt bra runtom i Lexus RX. Bland annat framrutan, är enorm.
Helhetsintrycket
Överlag är Lexus RX en riktigt lyxig SUV men med stark konkurrens från andra bilar i samma klass. Den är byggd av högkvalitativa material och är riktigt skön på vägarna. Tyvärr är bagageutrymmet inte det bästa och infotainmentsystemet är krångligt att använda.