Mercedes-Benz AMG GT Roadster från 2014
Mercedes-AMG GT Roadster är en stilig sportbil som blivit väl mottagen av motorjournalister och testförare. Interiören liknar den i andra AMG-modeller men är hyllad för att hålla hårt på den klassiska, lyxiga Mercedes-känslan och motorjournalister vill gärna framhålla den höga byggkvaliteten.
Framsätena är byggda med integrerat nackstöd och känns enligt motorjournalister riktigt sportiga. Dessutom är båda framsätena bekväma och för förarsätet finns många inställningar för att anpassa förarpositionen till den bästa.
Bagageutrymmet är, precis som på andra AMG-modeller, inte det bästa men är tillräckligt stort för en medelstor resväska. Samtidigt är bagageutrymmets utformning inte den mest praktiska och in- och urlastning kräver viss ansträngning.
Tekniska detaljer
Infotainmentskärmen är högupplöst och skarp. Den styrs via ett vred och pekkänslig skärm på mittkonsolen. Infotainmentsystemet är oklanderligt och lättnavigerat. Instrumentbrädan är delvis digital och är lätt att avläsa med flera menyalternativ för displayen i mitten. Runtom i bilen finns även flera USB-portar och möjlighet till mer teknisk utrustning.
Motoralternativ
Bensin: V8 350 kW (476 hk), V8 410 kW (557 hk)
Körupplevelsen
Körupplevelsen är fantastisk i Mercedes-AMG GT Roadster. Testförare lyfter fram kraften och styrningen som de främsta kvalitéerna för den här sportbilens körupplevelse. Styrningen är rapp och precis och Mercedes-AMG GT Roadster reagerar fort på alla justeringar.
Fjädringen är styv och sportig och testförare beskriver att Mercedes-AMG GT Roadster nästan attackerar vägen med sin sportiga körning. Testförare beskriver också att denna sportbil känns stabil på vägen med riktigt bra väggrepp.
Helhetsintrycket
Mercedes-AMG GT Roadster är en riktigt bra sportbil. Den blir hyllad av motorjournalister och testförare för sina befriande köregenskaper och lyxiga interiör.