
Mercedes-Benz C-Klass från 2014
Mercedes C-Klass är en klass för sig. Den har en klockren design, vilket gäller för exteriör såväl som för interiör. Allt med Mercedes C-Klass är av och med hög kvalitet. Alla material är väl valda och med sportuppdateringen får du ännu fler designdetaljer. En testförare från Carwow liknar känslan när man sätter sig i bilen vid att sätta på sig en riktigt dyr, schweizisk klocka.
Mindre utrymmen, såsom dörrfack och mittkonsol, är förvånansvärt rymliga för den här klassen. Däremot är baksätet inte lika rymligt. Huvudutrymmet är bland annat inte optimalt och mittensätet är rent ut sagt obekvämt att sitta i. Samtidigt är kvaliteten fortfarande anmärkningsvärd god men, som flera testförare får det att framstå, Mercedes C-Klass briljerar i fronten men misslyckas i baksätet.
Bagageutrymmet är ungefär på samma nivå som andra i samma klass. Det vill säga, det är inte toppen och inte heller uruselt. Köper man till fällbara säten blir utrymmet dock märkbart bättre.
Tekniska detaljer
All teknisk utrustning är imponerande. Satellitnavigering från Garmin kommer som standard och du använder dig av en ratt och en touchpad för att styra menyn. Detta med undantag för infotainmentsystemet som till stor del styrs via knappar på frontpanelen. Tyvärr är infotainmentsystemet inte lika fantastisk som det i en BMW eller i en Audi.
Andra detaljer som får Mercedes C-Klass att sticka ut är: den känner av när du är i en tunnel och förändrar ventilationen därefter, på hastigheter upp till 60 km/h styr Mercedes C-Klass sig själv och det finns en knapp på bakluckan som får den att automatiskt stängas.
Motoralternativ
Sedan
Bensin: C 180 (156 hk), C 200 (184 hk), C 350 e (211 hk)
Diesel: C 200 d (136 hk), C 220 d (170 hk), C 250 d (204 hk), C 300 h (204 hk)
Alternativa drivmedel: C350 e (211 hk), C 300 h (204 hk)
Kombi
Bensin: C 180 (156 hk), C 200 (184 hk), C 300 (245 hk), C 350 e (211 hk), Mercedes-AMG C 43 (367 hk), Mercedes-AMG C 63 (476 hk), Mercedes-AMG C 63 S (510 hk)
Diesel: C 200 d (136 hk), C 220 d (170 hk), C 250 d (204 hk), C 300 h (204 hk)
Alternativa drivmedel: C350 e (211 hk), C 300 h (204 hk)
Cabriolet
Bensin: C 180 (156 hk), C 200 (184 hk), C 400 (333 hk), C 250 (211 hk), C 300 (245 hk), C 350 e (211 hk), Mercedes-AMG C 43 (367 hk), Mercedes-AMG C 63 (476 hk), Mercedes-AMG C 63 S (510 hk)
Diesel: C 220 d (170 hk), C 250 d (204 hk)
Coupé
Bensin: C 180 (156 hk), C 200 (184 hk), C 250 (211 hk), C 300 (245 hk), C 400 (333 hk), Mercedes-AMG C 43 (367 hk), Mercedes-AMG C 63 (476 hk), Mercedes-AMG C 63 S (510 hk)
Diesel: C 220 d (170 hk), C 250 d (204 hk)
Körupplevelsen
Mercedes C-Klass är en av de bekvämaste modellerna på marknaden att köra idag, menar flera testförare. Den är säker på vägen, har bekväma säten, erbjuder en låg ljudnivå tack vare god ljuddämpning och får långa körvägar att kännas korta genom det eftersträvansvärda gensvaret mellan styrning och reaktion. Den har även ett otroligt bra grepp i vägbanan och om du dessutom har en uppgraderad fjädring känns detta grepp ännu tydligare. Välj dock till automat eftersom den manuella varianten inte alls är i samma klass som resten av bilen.
1 Betyg och omdömen från användare

André Portin
Apr 21 2020Mindre än min tidigare E-220, men med luftfjädringen så uppnår man bra komfort även på den mindre modellen C-klasse. Bilen kunde ha en längre räckvidd som hybrid. räcker för en 5 personers familj utan barnvagn.
