Mercedes-Benz S-Klass från 2013
Mercedes S-Klass är inne på sin 6e generation sedan 2013 och även om den har fått facelifts har den varit en storfavorit från början, även utan uppgraderingar. Motorjournalister använder sig gärna av Mercedes S-Klass för att jämföra vad andra bilar skulle kunna göra bättre.
Interiören är stilren, högkvalitativ och väl genomtänkt. Istället för att separera instrumentbrädan från infotainmentskärmen har Mercedes S-Klass istället vad som ser ut som en gemensam, längre skärm integrerad i panelen som sträcker sig från förarsätet till mittkonsolen. Bagageutrymmet är förvånansvärt praktiskt och har en bra form, menar motorjournalister från Carwow. Samtidigt är det inte det bästa i klassen. Baksätena kan exempelvis inte fällas.
Framsätena är ordentligt bekväma och förarpositionen riktigt bra. Baksätet är både rymligt och bekvämt med extradetaljer, såsom nackstöd och kopphållare som kyler eller värmer drycker, för att få passagerarna att känna sig extra välkomnade. Dessutom finns det möjlighet att fälla bak sätet medan ett fotstöd glider fram från under framsätet.
Tekniska detaljer
Mercedes S-Klass är en välutrustad bil med många tillval. Backsensorer, backkamera, automatisk styrning, satellitnavigering, högupplösta skärmar och farthållare är några av de saker som finns tillgängligt. Ratten är uppgraderad sedan det senaste faceliftet och har numera kontroller såsom farthållare direkt på ratten. Där finns också numera två pekskärmar. Den första används för att förändra utseendet på instrumentbrädan medan den andra används för att styra infotainmentskärmen.
Hur väl dessa än fungerar, föredrar de flesta motorjournalister att använda sig av vredet och pekskärmen som sitter placerat på mittkonsolen. Infotainmentsystemet i sig är riktigt bra och blir hyllat. Samtidigt är det inte lika sofistikerat som det i BMW 7-Serien.
Motoralternativ
Sedan
Bensin: S 450 4MATIC (367 + 22 hk), S560 4MATIC (469 hk)
Diesel: S 350 d (286 hk), S 350 d 4MATIC (286 hk), S 400 d 4MATIC (340 hk)
Sedan lång
Bensin: S 450 4MATIC (367 + 22 hk), S560 4MATIC (469 hk), Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ (612 hk)
Diesel: S 350 d (286 hk), S 350 d 4MATIC (286 hk), S 400 d 4MATIC (340 hk)
Coupé
Bensin: S450 4MATIC (367 hk), S 560 (469 hk), S 560 4MATIC (469 hk), Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ (612 hk), Mercedes-AMG S 65 (630 hk)
Cabriolet
Bensin: S 560 (469 hk), Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ (612 hk), Mercedes-AMG S 65 (630 hk)
Körupplevelsen
Mercedes S-Klass blir hyllad för sin körupplevelse. Trots att bilen i sig är relativt stor är den enligt testförare lätt att manövrera och fungerar bra i stadskörning såväl som på motorvägen. Styrningen och sikten är fantastisk. Även fjädringen och ljuddämpningen är riktigt bra och på kurviga vägar ligger Mercedes S-Klass fint och utan att kränga.
Överlag menar testförare att körupplevelsen i Mercedes S-Klass är enkel, mjuk, kraftfull och smidig.
Helhetsintrycket
Mercedes S-Klass är en riktigt lyxig, riktigt bra, bil i sin klass. Hyllad av motorjournalister såväl som av testförare är den det bästa alternativet för den som vill kombinera lyx med tekniska detaljer och den bästa körupplevelsen.