
Renault Megane från 2016
Renault Mégane introducerades för första gången 1995 och är en mindre mellanklassbil. 2016 introducerades den fjärde generationen av Megane som byggs på CMF-CD-plattformen. Den är både större och lägre än sin föregångare. Motorjournalister gillar den för sin väldesignade exteriör och sitt rimliga pris.
Tekniska detaljer
Teknologin i nya Megane är betydligt bättre än föregångaren, menar flera experter. Porträttskärmen som kommer med de lite dyrare utrustningsmodellerna, och som experter rekommenderar, har klar grafik, reagerar snabbt och är enkel att använda. Den har stora symboler som gör det enklare att navigera systemet under körning. Hela infotainmentsystemet är överlag enkelt att förstå, modernt, och är bättre än hos flera av rivalerna, menar Carwow.
Megane finns med ett par förarassistanssystem och säkerhetssystem, såsom backkamera och avåkningsvarnare.
Motoralternativ och karossalternativ
Megane
Bensin: Energy TCe 100 (100 hk), Energy TDe 205 EDC (200 hk), Energy TCe 130 (130 hk).
Diesel: Energy dCi 110 Champ (110 hk), Energy dCi 110 EDC (110 hk).
Megane Sport Tourer
Bensin: 1.2 Energy TCe 100 (100 hk), 1.6 Energy TDe 205 EDC (200 hk), 1.2 Energy TCe 130 EDC (130 hk).
Diesel: 1.5 Energy dCi 110 Champ (110 hk), 1.5 Energy dCi 110 EDC (110 hk), 1.6 Energy dCi 165 EDC (160 hk).
Körupplevelsen
Ett stort plus med Megane är att den är mycket bekväm att köra. Den passar dock bäst i stadsmiljöer då styrningen kan kännas något för lätt och onaturlig vid höga hastigheter. Den manuella växellådan är inte särskilt mjuk, automatlådan har även den fått motta en del kritik i test. Men de fungerar dock väl även om de skulle kunna vara smidigare.
I test har det visat sig att Megane inte är fullt lika rolig att köra som exempelvis en Ford Focus, men den är tystgående och välfungerande. De sportigare modellerna är roligare att köra men har ändå svårt att mäta sig med konkurrenterna, menar experter.
Den nya Megane har en större kupé än föregångaren. Baksätet är trots det inte särskilt stort, Carbuyer påpekar att det kan kännas obekvämt för en vuxen att åka längre sträckor. Bakluckan är inte heller den särskilt stor jämfört med hos rivalerna.
Helhetsintrycket
Fjärde generationens Megane beskrivs som komfortabel, praktiskt och med väldesignad exteriör. Den är i toppen av sin klass och passar väl för den som vill ha en bil med genomtänkt interiör, många funktioner och en komfortabel körupplevelse till ett rimligt pris.