Skoda Kodiaq från 2016
Škoda Kodiaq är en SUV som introducerades 2016. Den är baserad på MQB-plattformen. Kodiaq har blivit väl mottagen av motorjournalister och anses kunna mäta sig med de dyrare bilarna i klassen.
Tekniska detaljer
Infotainmentsystemet är centrerat kring en åttatums färgskärm med touchfunktion. Skärmen har klar och fin grafik, är intuitiv och har smarta genvägsknappar. Den har även moderna mediasystem såsom AndroidAuto, Apple CarPlay och MirrorLink.
I en del tester har Kodiaq kritiserats för avståndet till skärmen från förarpositionen, det kan vara svårt att nå reglagen under färd och att ha en lösning såsom i Audi, BMW eller Mercedes hade varit önskvärt, menar M3.
Både när det kommer till funktioner och säkerhetssystem finns det senaste att välja till Kodiaqen (såsom adaptiv farthållare, smart parkeringsassistent och döda-vinkeln-varnare).
Motoralternativ
Bensin: 1,4 TSI (150 hk), 2,0 TSI (180 hk).
Diesel: 2,0 TDI (150 hk), 2,0 TDI (190 hk).
Körupplevelsen
Styrningen är följsam och direkt men känns inte särskilt sportig, menar Carwow. Den har bra grepp även i skarpare kurvor. Växellådorna känns naturliga och smidiga, menar Auto Express, som sammanfattar det till att man får en raffinerad, sofistikerad och tyst körupplevelse.
Baksätet är mycket rymligt, även långa personer kan åka bekvämt i flera mil. Det gäller dock inte om man väljer varianten med sju säten. Där finns väldigt lite benutrymme vilket gör längre färder obekväma.
I flera tester har Kodiaq berömts för sin kvalitativa inredning, Carwow menar att interiören till och med känns lyxigare än i Volkswagen Tiguan.
Med ett bagageutrymme som rymmer 720 liter med alla säten uppfällda, och 2 065 liter med ryggstöden fällda, är den större än en del konkurrenter.
Helhetsintrycket
Motorjournalister har berömt Kodiaq för sin premiumkänsla, dess bra köregenskaper, intuitiva infotainmentsystem och kanske framförallt – dess pris. Experterna är eniga om att Kodiaq ger väldigt mycket bil för pengarna.