Toyota Auris från 2012
Den andra generationen av Toyota Auris introducerades 2012 och har fått motta både ris och ros från testkörare. Det är en stabil och säker familjebil som står ut med sitt hybridalternativ. Många experter framhåller att Toyota Auris inte på något sätt är en spännande bil, men den är enkel och hållbar, ett tryggt alternativ för många förare som inte söker en exalterande upplevelse med sin körning.
Tekniska detaljer
Infotainmentsystemet som kan väljas till har inte särskilt skarp eller snabb skärm men är väldigt enkelt att använda, enligt Carwow. Navigationen funkar som den ska och tar dig dit du vill.
Säkerheten i Aurisen är däremot mycket bra, den har sju krockkuddar och möjlighet att välja till ett flertal säkerhetsfunktioner. Experter menar att säkerhet och hållbarhet är en av Aurisens starkaste sidor, det är en bil som man ska kunna lita på många år framöver.
Motoralternativ
Bensin: 1,33 L (99 hk), 1,2T (116 hk), 1,6 L (132 hk).
Diesel: 1,4 L (90 hk), 2,0 (124 hk).
Hybrid: 1,8 HSD (136 hk).
Körupplevelsen
Andra generationens Auris har följsam styrning och smidig växellåda. Den passar bäst för stadskörning där dess accelerationsförmåga räcker gott och väl, menar What Car. På vägar med högre hastighet tar det ett tag innan den kommer upp i fart, men väl där cruisar den på utan besvär.
Baksätet är trångt i sidleds jämfört med andra bilar av samma stil på marknaden, även om höjden är okej. Negativt är även även att dörrarna inte öppnas hela vägen, vilket kan göra det svårt att få in en barnstol. Men det får plats tre vuxna i baksätet om man inte har något emot lite trängsel.
Helhetsintrycket
Hållbar, pålitlig, praktisk och enkel är fyra adjektiv som experter använt för att beskriva Auris. Den är enkel att köra och bekväm att sitta i. Det är inte en av de bästa bilarna i klassen men den duger bra, är skön att köra och har komfortabla säten.